wyszukiwanie zaawansowane

Motywy biblijne w utworach literatury polskiej



Motywy biblijne w utworach literatury polskiej

Motywy biblijne w znanych Ci utworach literatury polskiej.

Motywy Biblijne W Utworach Literatury Polskiej

„Biblia” i kultura oraz literatura antyczna są głównym źródłem kultury europejskiej, a więc i polskiej. Nazwa „Biblia” pochodzi od greckiego słowa i oznacza dosłownie: księgi. W dziele tym wyróżnia się „Stary Testament” i „Nowy Testament”. „Stary Testament” powstawał na przestrzeni wieków: XIII p.n.e. – I n.e., a więc w ciągu około 1400 lat i miał wielu autorów, często anonimowych. „Nowy Testament” powstawał od 51 do 96 roku n.e., czyli w okresie 45 lat i autorzy byli współcześni sobie, często słowa Chrystusa przekazali Jego uczniowie. Wszystkie księgi obejmujące różne gatunki biblijne dzieli się tematycznie na: historyczne, mądrościowe i prorockie. „Biblia” kształtuje duchowe oblicze człowieka, który jest świadomy swej słabości, ale też i boskiej mocy, czuje się odpowiedzialny za siebie i innych. To wychowanie w wierze stało się podstawą światopoglądu twórców i często bywa inspiracją ich twórczości.

Motywy Biblijne W Utworach Literatury Polskiej

W literaturze średniowiecznej odnajdujemy wiele motywów biblijnych. Epoka ta kształtowała się pod olbrzymim wpływem Kościoła i rozprzestrzeniającej się religii chrześcijańskiej. Twórcami utworów literackich byli przeważnie duchowni. Popularnym gatunkiem stały się apokryfy nawiązujące do trzech motywów biblijnych: żywotu Matki Boskiej, dzieciństwa Chrystusa i ofiary krzyżowej na Golgocie. Średniowieczna literatura polska posiada bardzo obszerny zasób pieśni maryjnych – niezwykle wówczas popularnych. Propaguje też chrześcijańskie wzorce osobowe: ascety, rycerza walczącego z poganami oraz dobrego władcy wzorującego się na pasterzu Bożej owczarni. Model ascety zawarty jest w popularnych wówczas żywotach świętych, do których zalicza się anonimową „Legendę o św. Aleksym”. Postać świętego posiada cechy godne naśladowania: miłowanie Boga, zdolność do poświęceń, wyrzekanie się dóbr materialnych. Również rycerz Roland z „Pieśni o Rolandzie” posiada cechy, które powinien kształcić w sobie każdy mężczyzna noszący miecz: odwagę, siłę, gotowość do poniesienia śmierci w imię słusznej sprawy. Portret dobrego i bogobojnego władcy przekazał nam Gall Anonim w „Kronice”, w której zawarł charakterystykę Bolesława Chrobrego i dalszego jego następcy – Bolesława Krzywoustego.

Motywy Biblijne W Utworach Literatury Polskiej

Epoka odrodzenia „odkryła” kulturę i literaturę antyczną i zachłysnęła się ich pięknem. Twórcy tej epoki dali jednak wyraz także treściom biblijnym. Głęboka wiara tchnie z dziękczynnej pieśni Jana Kochanowskiego „Czego chcesz od nas Panie za Twe hojne dary”. W innej pieśni ten sam poeta poucza, że „A jeśli komu droga otwarta do nieba – Tym, co służą Ojczyźnie”. Sens tych słów jest odbiciem spojrzenia na świat i los ludzki przez pryzmat wiary, która każe człowiekowi troszczyć się o los drugiego człowieka – brata, bo wszyscy są dziećmi jednego Boga – Ojca.

Motywy Biblijne W Utworach Literatury Polskiej

Literatura polska okresu Baroku chętnie wracała do tematyki biblijnej i stąd tak częsty w niej motyw śmierci, przemijania. W biblijnej „Księdze Koheleta” autor snuje rozważania nad sensem życia ludzkiego. Refren „marność nad marnościami” jest odpowiedzią na pytanie o szczęście; nie zapewnia go ani bogactwo, ani rozkosz, ani mądrość. Człowiek poddany jest prawu przemijania. Motyw ten odnajdujemy w wierszach Daniela Naborowskiego: „Marność” oraz „Krótkość żywota”.

„Dziady” A. Mickiewicza wyrosły także z głębokiej wiary poety. Ukochaną i umęczoną ojczyznę porównuje on do Chrystusa. Odpowiednikiem Heroda staje się car, lata prześladowań Polaków zestawione są z męką Jezusa, krzyżem są trzy państwa zaborcze. Zmartwychwstanie Chrystusa jest dla poety zapowiedzią zmartwychwstania Polski. Również „Hymn” J. Słowackiego rozpoczynający się od słów „Bogarodzico, Dziewico! Słuchaj nas, Matko Boża…” nawiązuje do pierwszej pieśni polskiej, która stała się hymnem narodowym. W utworze odnajdujemy wiarę poety w miłość Matki Bożej do walczących o wolność Polaków i gorącą prośbę, aby wyjednała Ona Boże błogosławieństwo dla powstańców.

Jezus, Maryja i Józef oraz wiele innych postaci biblijnych stanowią w naszej literaturze wzory pracowitości. Pochwałę pracowitości i naganę lenistwa znajdujemy w wielu utworach różnych epok i autorów. Pracę sławią: Mikołaj Rej, Jan Kochanowski, Ignacy Krasicki, Adam Mickiewicz, Maria Konopnicka i wielu innych twórców literatury. Wzorami pracowitości stają się postacie bohaterów powieści: „Nad Niemnem”, „Chłopów”, „Nocy i dni”.

Częsty w naszej literaturze jest także motyw Sądu Ostatecznego, do którego nawiązuje Jan Kasprowicz w katastroficznych hymnach. Zygmunt Krasiński w „Nie – Boskiej komedii” nawiązuje do „Apokalipsy” stwierdzając, że ostatnie słowo historii ludzkiej należy do Chrystusa. Pankracy po odniesionym zwycięstwie wyznaje: „Galilae , vicisti!” (Chryste, zwyciężyłeś!). Do motywów biblijnych i wiary chrześcijańskiej odwołuje się bardzo często powstańczy poeta Krzysztof Kamil Baczyński, który z pokorą i ufnością gotów jest ponieść śmierć dla ojczyzny, choć tak bardzo kocha życie. Władysław Broniewski w wierszu „Romantyczność” nawiązuje do motywu Męki Pańskiej zestawiając ten tragiczny obraz z życiem i śmiercią Ryfki – żydowskiej dziewczynki.

Podobnie jak z literatury antycznej, tak i z „Biblii” wiele określeń weszło do języka potocznego:

· nosić swój krzyż – przenośnie: cierpieć,

· pocałunek Judasza – podstępne skazanie kogoś na cierpienia,

· apostoł – głosiciel.

  • Data: Grudzień 15, 2012
  • Komentarzy: 0
  • Skomentuj

KOMENTARZE

Brak komentarzy

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


dziewięć + = 16